Gay Iaşi: blog de a(l)titudine.

From Ion Creangă with love (1)

Posted on: Septembrie 16, 2008

Explicaţie: Cu toţii am auzit de moldoveanul Ion Creangă (să vedem ce vor comenta cei care au ceva cu moldovenii) şi de umorul său. Mai puţini ştiu că el a scris şi deocheat, şi mai puţini ştiu că el este autorul unei poveşti… triviale, denumită Povestea poveştilor sau Povestea Pulei. Iată adaptarea acesteia:

§

Povestea Pulei

    (adaptare)

Avertismente:

1. Acesta este un pamflet şi trebuie tratat ca atare!

2. Conţinut explicit! 18+

3. Am păstrat grafia vremii lui Ion Creangă (pentru necunoscători).

§

    Amu cică era într-un sat un ţăran. Şi ţăranul acela a eşit odată în ţarină să samene nişte păpuşoi. Şi cum semăna el, tocmai atunci s-a nimerit să treacă pe-acolo Hristos şi cu Sfântul Petrea. Hristos să nu tace molcum şi să-şi caute de drum?

    – Da ce semeni acolo, om bun, întrebă el.

    – Ia, nişte pule semăn, răspunse ţăranul cu obrăznicie.

    – Pule ai zis că semeni, pule să dea Dumnezeu să se facă, zise Hristos, blagoslovind semănătura din treacăt cu amândouă mâinile, şi apoi se tot duse în drumul său cu Sf. Petrea, care nu-şi putea stăpâni mierarea de cuvintele ce auzise că au eşit din gura lui Hristos, pentru că niciodată nu mai vorbise Mântuitorul aşa de buruenos.

    Ţăranul, după ce mântui de semănat se întoarse acasă. Apoi, la vremea prăşitului a venit de a prăşit păpuşoii după rânduială şi iar s-a întors acasă. Dar când vine la cules, ce să vadă? În loc de păpuşoi, de fiecare strujan erau câte trei-patru drăgăleţe de pule, care-de-care mai îmbojorate, mai dârze şi mai răsbelite!…

    – Ptiu! drace, iaca ce s-au ales de muncuşoara mea de toată vara, zice ţăranul, scărpinându-se în cap şi trântind cuşma de pământ cât ce putu. Asta n-am păţit-o de când m-a făcut mama… ‘tu-i maţele aerului! – Ei, ei! Amu ce-i de făcut? – ‘Tu-i-aş descântecul celui cu blagoslovenia, că pocit a mai fost la gură.

    Şi cum şedea ţăranul uimit, numai iacă ce trecea pe-acolo un peleag de gayistă.

    – Bună-vremea, om bun, zise ea.

    – Să-mi bag genunchiul in vâjoiul cui ştiu eu, zise ţăranul îndrăcit de năcaz…

    – Dar ce, Doamne iartă-mă eşti aşa măscărăgios, măi omule, zise gayista posomorâtă. Nu ţi-i oarecum să vorbeşti aşa, de faţă cu o doamnă ca mine?

    – D-apoi cum să mai vorbesc şi eu, când vezi cum ş-a făcut Dumnezeu râs de muncuşoara mea. Da’, la sărăciea în care mă găsesc, pule-mi trebuiesc mie? Uite colo pe ogor, ş-apoi mai zi şi dumneata dacă ai ce…

    Când se uită gayista pe ogor, îşi pune mâinile în cap de ce vede… pule şi iar pule, belite şi răsbelite ,în toate părţile.

    – Vai de mine şi de mine! Asta încă-i una.

    – Ba dac-ar fi numai una, ce ţi-ar fi, mătuşă! Dar aşa sunt sute şi mii de mii, în cur să le ţii!.. ‘Tu-i aşa şi pe dincolo că nu ştiu ce să mai fac. Îmi vine să mă spânzur, nu altceva.

    – Ia las’, zise gayista uitându-se cu jale la pule… De unde ştii c-aista nu-i un noroc de la Dumnezeu pentru dumneata?

    – Norocul aista să nu-l mai dea Dumnezeu nici duşmanilor mei, dar unde s-a mai auzit o chiznovăţie ca asta – să mănânci pule în loc de păpuşoi! Ia învaţă-mă şi dumneata ce sa fac? căci pe mine nu mă mai ajunge capul.

    Stă ea gayista oleacă pe gânduri şi apoi zice:

    – Eu te-aş învăţa ce să faci ca să te desfaci de dânsele răpede – răpede şi să scoţi bani înzăcit şi însutit decât pe păpuşoi, dar ce mi-i da?

    – Ce spui? Învaţă-mă, că ţ-oiu da ce mi-i cere şi un vrav de pule pe deasupra…

    Când a auzit gayista de pule, i-a zvâcnit inima… căci îi curgea ochii după dânsele, când le vedea aşa de zdravene şi bârzoete…

    – Apoi eaca ce să faci: încarcă-le în car şi le du la târg că ai sa le vânzi ca chiperiul. Dar mânca-te-ar norocul să te mănânce, acum trebue sa las ruşinea laoparte şi să te învăţ cum ai să înveţi pe cumpărători a le întrebuinţa.

    – Că bine zici, ia spune-mi, rogu-te!

    – Când a fi să le vie dor de pulă, s-o şuere cum şueri oile la strunga… şi atunci, numai să-ţi poată curul… Iară când s-ar sătura de ea, să zică: ho! ho! haram nesăţios. Şi atunci pe loc se moae şi te descotoroseşti de dânsa.

    Şi drept dovadă, gayista îşi înfăşcă o mătrăgană, care era mai mare, de pe un strujan, şi începe s-o pue în lucrare cum se cade…

    Ţăranul a încremenit, când a mai văzut şi asta…

    – Dar de unde ai aflat meşteşugul ista? zise el cu mierare.

    – Hei, hei! pe unde culege dracul surcelele, eu am tăiat lemne… Nu mă mai întreba cum, şi zi bogdaproşti că ţ-am deschis ochii ce să faci…

    Ţăranului atâta i-a trebuit. Da gayistei ce-i făgăduise, apoi se duce acasă, îşi pune scoarţele la car şi-l înfundă bine, înjugă boii, se întoarce la ogor încarcă un car zdravăn de pule – şi la târg, băete, cu dânsele la vânzare.

    – Hai la pule, hai la pule! Pule zdravene şi tari pentru cururi mari…

    §

    Orice asemănare cu fapte şi personaje reale este pur întâmplătoare!

Va urma…

3 răspunsuri to "From Ion Creangă with love (1)"

Eu cred in coincidente.

eu cred într-un peleag de gayistă. tu?

eu cred in Iasi!

Lasă un răspuns

